Deel 1

Deel 2

Deel 3

Deel 4

Deel 5

Samengesteld door Onno Zweers

Reakties naar nl.taal

Deel van Onno online

HET BESTE VAN
NL.TAAL

Deel 3 - herfst 1997

Inhoud:
19. Vertaling uit het zweeds
20. Dinkie pet
21. Pijpetuitjes en kantelen
22. De wachtende voor u
23. Wat is dat toch met Sch?

19.
Vertaling uit het zweeds

"b.m. van der veere" < bvdv@pi.net >:
Is er iemand die onderstaande text kan vertalen in het nederlands? Het is een handleiding uit een oude zweedse auto, ik begrijp het niet helemaal.

BenGrimm@xs4all.nl (Ben C. O. Grimm - Libertatis Praesidium NL -):
Tuurlijk!

> KALL MOTOR

Bel de motor.

> 1. TRAMPA NED KOPPLINGSPEDALEN

1. Sloerie op het koppelingspedaal.

> 2. TRAMPA NED GASPEDALEN LÅNGSAMT 2GGR. SLÄPP UPP PEDALEN EFTER VARJE NEDTRAMPNING

2. Sloerie op de gaspedalen gromt langzaam. Sla haar omhoog van de pedalen na de ware netsloerie.

> 3 VRID NYCKELN TILL "START"-LÄGE TILLS MOTORN STARTAR. LAT NYCKELN FJÄDRA TILLBAKA.

3. Gooi een kwartje in de startgleuf totdat de motor start. Laat het kwartje helemaal naar achteren vallen.

> 4. EFTER START, LÅT MOTORN GÅ CA 15 SEK PÅ TOMGÄNG FÖRE IGÅNGKÖPNING

4. Laat, na het starten, de motor ca. 15 seconden gaan voordat Toms bende het hoofd tegen de ingang stoot.

> STÖPPLUS

Verhoogd trottoir.

> BLINKVISARE

Knipperende visarend zonder staart.

> VARN.BLINK

Waarschuwende knipoog.

> TORKARE-SPOLARE

Droogzwier-spoeler.

> INSTRUMENT BACKLJUS

Wraaknemend instrument.

> VÄRMEFLÄKT

Vlechtföhn.

> EL.SITS

Electrische stoel.

> BÄLTESVARNING

Schoonmoeder aan de telefoon.

De rest weet ik niet. Ik heb geen verstand van auto's.

20.
Dinkie pet

Herman (hersenmolenrad) Elderson:

'k Weet niet meer wi er in welke draad naar vroeg, maar ik had nog een prachtige gebruikaanwijzing in voorraad, te 'mooj' om te laten lopen (tot op de komma nauwkeurig overgetikt):

DINKIE PET NL

INSTRUCTIES~
Gefeliciteed! Jij bent de nieuwe eigenaar van de DINKIE PET de lieftallige pet die jouw verzor ging en liefde nodig heeft om gezond op te groeien.
Lees a.u.b. de volgende instructies goed door om te leren hoe je nieuwe huisdier gebruikt dient te worden.

OM HET SPEL TE BEGINNEN~
Om je DINKIE PET te activeren dien je de plastic beveiligingsstrip uit de zijkant van het apparaat te verwijderen.

KEY DESCRIPTIONS~
[ schemaatje van het in de ogen van ouders afschuwlijke geval ]

INSTELLIN VAN HET HORLOE~
1. Na het verwijderen van de plastieklabel, het toestel beint te blinken en schakelt in de CLOCK MODE.
2. Op de LEFT-toets drukken, om het juiste uren in te steelen.
3. Op de ENTER toets drukken, om de minuut in te stellen.
4. Op de ESC toets drukken, om het instelling van het horloge te bevestien. Het horloge schakelt in de spel-modus na 5 minuten en begint, egen "Happy Birthday"-lied af te spelen.

LCD SCREEN~
Het L.C.D. scherm is de leefomgeving van DINKIE PET. Druk op de left/right knoppen om de diverse icoontjes aan de buitenrand van het scherm op te laten lichten. Deze icoontjes vertegenwoor digen de diverse activiteiten om uw dinkie pet in leven te in leven te houden.

HOE TE SPELEN~
Het DINKIE PET heeft uw speciaal verzorging nodig, zodat het gezond opgroeien kan, en u moet opsporen, wat het nodig heeft te verschillende tijde. Drukkt op de LEFT OF OP DE right TOETS om het tot de activiteit te bewegen, tot welk u het bevelt. Drukkt daarna op de ENTER toets.

VODEREN~
Aan't uitkiezing van dit icoon, een keus van eetwaren wordt gegeven voor het DINKIE PETDrukkt op de ENTER toets. U kunt daarna uitkiezen tusssen appel,vis of wortel (Dino) - been, vis of water (puppy) - hamburger, wurmen of water (Chickie) door drukken op de LEFT of op de RIGHT toets (De ->-icoon licht alleen op, wanner er zijn nog meer keus ter beschikking). Drukkt op de ENTER-toets, om te bevestigen, wat u wult aan het DINKIE PET te eten geven.

SPEL 1 ~
Daarmee het DINKIE PET gelukkig blijft, u moet vaak met het speen. Wanneer u kiest deze activiteit en op de ENTER-toets drukkt, u en het
DINKIE PET zult een links/rechts-radespel spelen. Drukt op de LEFT of op de ENTER-toets om te kijken, wie heeft het spel gewonnen.

MEDICIJN~
Het DINKIE PETwordt somd ziek, kiest deze activiteit uit en drukkt op de ENTER-toets, om het een injectie teeven. Wanneer het is gezond, het zult de injectie weigeren.

DISCIPLINE EN OPVOEDING~
Om het DINKIE PETdisciplineerd te houden en daarmee het zich behoorlijk gedragd, kiest deze activiteit uit en laat het soms leren.

SPEL 2~
Wanneer u kiest deze activiteit en op de ENTER-toets drukkt, u en het DINKIE PET zult een dobbelspel spelen. Om uw keus te kiezen, drukket op de LEFT-of op de ENTER-toets, om na te kijken, wie wint.

TEMPERATUUR~
Wanneer u deze activiteit kiest en daarna op de ENTER-toets drukkt, u kunt het hoge/lage temperatuurniveau door drukken op de LEFT-toets instellen, om het optimaalste temperatuur voor het DINKIE PETin te stellen. drukkt op de ENTER-toets om te bevestigen.( -> licht alleen op, om het hoge/lage temperatuurniveau aan te wijzen.)

WASSEN~
Het DINKIE PET wordt soms vuil (Een "**"verschijnd in het LCD-display), en het moet gewassen worden. Drukkt op de ENTER-toets. Zoniet, het DINKIE PET is ongelukkig en kan licht ziek worden.

LICHT~
Kiest dit icoon en drukkt op de ENTER-toets, om het licht in of uit te schakelen. Om in of uit te schakelen, drukkt op de LEFT-toets en daarna op de ENTER-toets, om dit commando te bevestigen. (-> light alleen op, om de in-/uit-opties aan te wijzen.)

OPTIES~
Dit icoon licht elke keer op, wanneer er zijn verschillende opties ter beschikking.

HELP!~
Dit icoon licht op, wanneer het DINKIE PET iets nodig heeft. (Het heeft uw hulp nodig voor het voederen, wassen, discipline of om met het te spelen).

CONTROLEREN(CHECK)~
Drukkt op deze toets, om de vooruitgang van uw DINKIE PET te controleren. Deze toets kan doorlopend gedrukkt worden. Om de leeftijd, het gewicht, de discipline, de honger en het geluk van het DINKIE PET te controleren. Aan de hand van deze gegevens, u kunt controleren wat het DINKIE PET nodig heeft, om het altijd de juiste verzorging te geven.

ALARM~
Wanneer het DINKIE PET heeft iets nodig, het geeft een alarmtoon af. De icoon HELP! licht daarbij op. Kijkt na, wat het nodig heeft, doordat u op de CHECK-toets drukkt.

SPEL VOORBIJ (GAME OVER)~
Het spel is voorbij als DINKIE PET is gestorven. Hij kan gestorven zijn uit ouderdom, slechte gezondheid of je hebt niet goed voor hem
gezorgd.

GELUID~
Om het geluid in de spel-modus op ON/OFF te schakelen, drukkt gelijjktijdig op de LEFT -en op de ESC-toets en houdt ze tijdens 5 seconden gedrukt.

OPNIEUW OPSTARTEN VAN HET SPEL.~
Als het spel voorbij is of je wilt gewoon overnieuw beginnen, druk dan op de reset knop op de achterkant van het apparaat.

HET PLAATSEN VAN DE BATTERIJEN~
Om de batterijen te plaatsen of te vervangen, dient u het batterij compartiment los te schroeven op de achterzijde van het apparaat. Gebruik hiervoor twee AG13 knoopcellen. (batterj zijn inclusief). Zorg eer wel voor dat u de "+"en"-" pool goed plaatst.

ATTENTIE~
- Gebruik geen oude en nieuwe batterijen doorelkaar.
- Gebruik nooit alkaline, normale of oplaadbare batterijen doorelkaar.
- Batterijen dienen ceinstalleerd te worden door volwassen personen.
- Niet geschikt voor kinderen onder 3 jaar, i.v.m. kleine onderdelen.
- Alleen batterijen gebruiken van hetzelfde type als staat beschreven in de gebruikershandleiding.
- Zorg er voor dat u de batterijen met de juiste polariteit geplaatst dienen te worden.
- Uitgeputte batterijen dient u direct uit het apparaat te verwijderen.

21.
Pijpetuitjes en kantelen

s9123180@let.uva.nl (BamBam):
Uit het NRC van 2 weken geleden: massagebed [massa-gebed & massage-bed]

Luc Vandingenen:
Een valkuil: een vogel die zich vaak laat vangen.

Peter Smulders:
Geldautomaat: tomaat genoemd naar Duitse schrijver.

Peter Elderson:
Raspaard: Een volbloed met een schraperige natuur.
In de volkskrant van 19 nov: "co-
verband". Het ging over muziek.

Michael-Dennis Biemans:
lang geleden, ik weet niet meer in welke krant:
Vader Abraham met zijn nieuwe carnaval-
shit.

Gert Ossel:
Wat is daar fout aan dan? ;)
In een electronicazaak trof ik eens een bakje aan met:
"schakel-
aars".
Toen ik begon te lachen was de verkoper wel gevat genoeg om te zeggen:
"ja, met twee uitgangen".

22.
De wachtende voor u

Peter J.E. Verdegem:
Waar blijft toch de laatste persoon in telefonische wachtrijen? De melding "Er zijn geen wachtenden meer voor U" schijnt niet te bestaan.

Peter Elderson:
Als je aan de beurt bent, ben je ook wachtende. Dat klopt inderdaad met mijn ervaringen.

"Heeft u een mo<klik>
<Für Elise, door Jan Vayne>
<klik>...ankt voor het wachten, de heer Krotensnoeijer is in bespreking, wilt u iemand anders van die afdeling? ... Een ogenbli<klik>
<Für Elise, door André Rieu>
...<klik>
...laas niemand op, wilt u....<> .... <> ... Bruiskötel! ... Ja.. dan moet u eigenlijk Krotensnoeijer hebben, misschien dat u hem op ... ik geef u even terug aan de telefoniste <klik>
... met wie had u eerst gesproken? ..."

Laat maar, ik stuur wel een meeltje.

23.
Wat is dat toch met SCH?

Anton Hoexum:
Ik bedoel maar:

Schurk
Schavuit
Schoelje
Schobbejak
Schoft
Schorriemorrie
Schalk
Schelm
Schorem
Schooier
Schijtlijster

Christa van der Ham:
Schitterend schat!

Feico Nater:
Ik herinner me dat een juf op de middelbare school ook al eens opmerkte dat woorden met sch een ongunstige klank hebben. Tot algemeen genoegen kwam toen het woord 'school' ter sprake.

 
Deel 1

Deel 2

Deel 3

Deel 4

Deel 5